صفحه نخست    بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۲۵

روش های مختلف دم کردن قهوه

 بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۲۵  چاپ
روش های مختلف دم کردن قهوه
تهیه قهوه فرایند تبدیل دانه های قهوه به یک نوشیدنی گرم و لذیذ است در حالی که روش دم کردن قهوه با توجه به نوع قهوه متفاوت است. این فرایند شامل چهار مرحله اساسی است که باید در آن ابتدا دانه های قهوه خام را بو داده شود، سپس لوبیای قهوه بو داده شده را بعد از آن باید آسیاب و با آب مخلوط کنید. زمان مشخصی برای دم کردن انواع قهوه وجود دارد که پس از آن یک مایع غلیظ قهوه ای رنگ حاصل می شود. قهوه معمولا قبل از نوشیدن دم می شود. در بیشتر مناطق معمولا برای جلوگیری از اکسیداسیون و طولانی شدن ماندگاری قهوه، آن را با خلاء بسته بندی می کنند.

- روش های مختلف دم کردن قهوه
روش های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد که فراتر از دستگاه قهوه ساز خانگی، روش مورد نظر شما به سلیقه، زمان و تکنیک شخصی شما بستگی دارد. روش دم کردن تاثیر مستقیمی بر عطر و طعم قهوه دارد. محبوب ترین این روش ها استفاده از دستگاه قهوه ساز قطره ای، فرنچ پرس فرانسوی و دستگاه اسپرسو است.

- قهوه ساز قطره ای یا V60
یکی از قدیمی ترین ، ساده ترین ، سریعترین و ارزان ترین روش های دم کردن قهوه روش قطره ای با استفاده از مخروط قهوه و فیلتر کاغذ است. در این روش آب گرم به طور مساوی بر روی دانه های قهوه در یک فیلتر کاغذ ریخته می شود. به دلیل وجود جاذبه، قهوه دم کرده آرام و مستقیماً درون یک فنجان یا گلدان فرو می ریزد. مخروط های قهوه از پلاستیک ، شیشه ، استیل و یا سرامیک ساخته شده اند. شکل مخروط و فیلترهای آنها روی طعم قهوه تاثیر می گذارد. مارک های معروف شامل Melitta ، Hario V60 ، Kalita Wave و Bee House است.

- جذوه؛ قهوه ترک
این روش رایج ترین نوع دم کردن قهوه می باشد که بیشتر برای دم کردن قهوه ترک مورد استفاده قرار می گیر. نسبت قطر انتهایی این ظرف نسبت به سر آن بیشتر است تا قهوه پس از دم کشیدن، جوش آمده و کف کند. قهوه آماده شده با این روش عطر و طعم دلچسبی دارد و دارای کف نازکی بر روی قهوه است.

- روش Chemax
Chemex یک گلدان شیشه ای زیبا است که از یک فیلتر مخصوص کاغذ Chemex استفاده می کند که 30 درصد سنگین تر از سایر فیلترها است. مشابه مخروط قهوه، آب گرم بر روی دانه های قهوه در یک فیلتر کاغذ ریخته می شود. قهوه دم کرده در قسمت پایین فلاسک که به عنوان کافه مخصوص خود است فرو می ریزد

- فرنچ پرس فرانسوی
قهوه فرانسه باید بلافاصله بعد از دم کردن باید مصرف شود. برای اینکار از دستگاه فرنچ پرس استفاده می شود. این روش به طور گسترده به عنوان بهترین و آسان ترین روش برای تهیه قهوه می باشد و طعم برتری نسبت به هر روش ديگر دارد. در یک لیوان مخصوص اهرم دار، قهوه در آب داغ خیس شده و صاف می شود. بنابراین روغن های اساسی طعم دهنده قهوه ، کافئین و آنتی اکسیدان ها بهتر از سایر انواع قهوه پخش و حفظ می شوند و خالص ترین طعم قهوه را لمس می کنند.
فرنچ پرس یک دستگاه شیشه ای_پلاستیکی است که دارای 3 قسمت اصلی است. یک فیلتر قهوه در انتهای محفظه قرار دارد. قهوه در محفظه مخصوص قرار می گیرند که آب گرم به آن اضافه می شود و سپس قهوه در آن غوطه ور می شود. برای استخراج قهوه، پیستون یا اهرم فلزی به پایین فشرده شده و با ایجاد فشار هوا، قهوه دم کرده از طریق فیلتر و داخل فنجان عبور کرده و آماده نوشیدن می شود.

- موکاپات یا اسپرسو ساز
در این روش سازندگان قهوه سبک از فشار بخار آب جوشانده در قسمت پایین استفاده می کنند تا قهوه از محفظه میانی ظرف عبور کند. قهوه دم کرده سپس در محفظه بالایی دستگاه قرار می گیرد. این ظرف طوری طراحی شده تا بر روی حرارت گاز، فشار بهتری را ایجاد کند. این دستگاه که به موکاپات معروف است بیشتر برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده می شود زیرا با ایجاد فشار بخار آب باعث دم کشیدن قهوه می شود. قهوه دم شده با این روش عطر و طعم قوی دارد.

- سیفون
سیفون یک قهوه ساز فانتزی و چشمک زن است. این می تواند یک روش جالب برای تهیه قهوه باشد که در دهه 1840 در آلمان اختراع شد. قهوه به رگ فوقانی ظرف اضافه می شوند و فشار بخار آب را داغ می کند تا قهوه دم بکشد. پس از ایجاد گرما، گرانش باعث فرو ریختن قهوه دم کرده را از طریق صافی به درون ظرف پایین می شود.
قهوه مناسب این دستگاه باید درشت متوسط باشد و به زمان تقریبی 6 دقیقه برای دم کردن نیاز دارد. پس از دم کشیدن قهوه طعمی ملایم و لطیف دارد. در هر بار دم کردن قهوه به این روش شما چندین فنجان قهوه خواهید داشت.

! نکات اضافی برای بهبود روش های دم کردن قهوه در خانه:
- قبل از استفاده ، فیلترها را با آب داغ بشویید تا مواد شیمیایی روی کاغذ برداشته شود. بیشتر فیلترها در اندازه متداول غیرمستقیم نیز موجود هستند.

- در روش های قطره ای یا سیفون، آب گرم را آهسته و ثابت با حرکت مارپیچ از مرکز به بیرون اضافه کنید تا همه قهوه ها را به طور مساوی اشباع شوند. این عمل باعث استخراج بهینه قهوه می شود.

- برای دستیابی به توزیع آب حتی برای تهیه قهوه به روش های قطره ای و فشار بخار، از یک کتری با لوله باریک استفاده کنید. در صورت امکان با آب سرد و فیلتر شده شروع کنید.

- از لوبیای بو داده تازه استفاده کنید و لوبیا ها را قبل از دم کردن آسیاب کنید.

- آب گرم فقط باید تا دمای (205F یا 96C) جوش بیاید.

- قبل از سرو قهوه، فنجان ها را با آب داغ بشویید تا قهوه بیشتر داغ شود.