صفحه نخست    بلاگ    ۱۳۹۹/۲/۲۸

خواص بی نظیر روغن بادام در زیبایی و سلامت بدن

 بلاگ    ۱۳۹۹/۲/۲۸  چاپ
خواص بی نظیر روغن بادام در زیبایی و سلامت بدن
بادام گونه ای از درخت بومی ایران و کشورهای اطراف است که به طور گسترده کشت می شود. بادام نام دانه خوراکی و پرمصرف این درخت می باشد که با استفاده از تراشیدن روی پوسته (اندوکارپ) اطراف دانه متمایز می شود. تقریبا نیمی از وزن بادام خشک شده روغن است. برای تهیه روغن بادام کافی است بادام رسیده را فشار دهید تا روغن با حداقل حرارت استخراج شود. روغن بادام تصفیه نشده سرشار از مواد مغذی با طعم روغن طبیعی می باشد.
برای تهیه روغن بادام صنعتی از گرمای بالا و گاهی اوقات مواد شیمیایی استفاده می شود. در حالی که روغن بادام تصفیه شده تحمل گرمای بیشتری دارد اما ممکن است فاقد ارزش غذایی گونه های تصفیه نشده باشد. روغن بادام که به روغن بادام شیرین نیز معروف است با روغن بادام تلخ متمایز است. روغن بادام از انواع مختلف بادام تهیه می شود و برای از بین بردن سموم طبیعی که به طور طبیعی در پوست بادام وجود دارد ، تصفیه می شود.
بادام در اصل در خاورمیانه پرورش داده می شد. امروز ، کالیفرنیا بزرگترین تولید کننده بادام در جهان است. تولید بادام کالیفرنیا در 20 سال گذشته دو برابر شده است. به این دلیل است که بیشتر و بیشتر مردم از مزایای سلامتی آگاه می شوند. انجمن قلب آمریکا بادام را برای چربی های سالم قلب آنها توصیه می کند.

- مواد مغذی
روغن بادام سرشار از ویتامین A ، D ، ویتامین E (توکوفرول) و مواد معدنی مختلفی است که به تسکین پوست از سوزش پوست ، محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش و بازگرداندن سد رطوبت پوست کمک می کند. همچنین وجود اسیدهای چرب امگا 3 به جلوگیری از پیری زودرس و محافظت در برابر آفتاب کمک کند. علاوه بر این روی موجود در روغن بادام نیز که یک ماده مغذی اساسی برای بهبود آکنه یا سایر زخم های صورت است.
در واقع 1 قاشق غذاخوری از روغن بادام حاوی 119 کالری، 26% ویتامین می باشد که در واقع منبع عالی ویتامین E است و حاوی مقدار کمی ویتامین K است. بیشتر فواید سلامتی مربوط به روغن بادام ناشی از مقدار بالای چربی های سالم آن است.

- مزایای بالقوه روغن بادام
بادام خود به تنهایی باعث کاهش فشار خون و کلسترول و کاهش وزن می شود اما روغن بادام نیز دارای خواص بسیاری است که برای سلامتی مفید است. در حقیقت ، روغن بادام با طیف گسترده ای از مزایای بالقوه سلامتی ، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تثبیت قند خون مرتبط است. که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- سلامت قلب
همانطور که گفتیم روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که تأثیر آن بر سلامت قلب کاملا مشهود است. چربی های اشباع نشده باعث افزایش کلسترول HDL "خوب" می شوند.
HDL نوعی پروتئین است که کلسترول را از شریان ها دور کرده و به کبد منتقل می کند در کبد این چربی ها شکسته شده و از بدن دفع می شود. در مقابل بادام و روغن بادام میزان کلسترول LDL "بد" را کاهش می دهد.

- خاصیت آنتی اکسیدانی
روغن بادام منبع عالی ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی است محسوب می شود. در حقیقت ، 1 قاشق غذاخوری از این روغن مغذی 26% از ویتامین توصیه شده روزانه شما را تامین می کند. ویتامین E گروهی از هشت ترکیب محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات سلول ها را از مواد مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. اضافه بار رادیکال آزاد منجر به آسیب اکسیداتیو می شود که باعث بروز بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری های قلبی می شود.

- کنترل قند خون
اضافه کردن روغن بادام به رژیم غذایی به تثبیت قند خون نیز کمک می کند. این روغن سرشار از چربی های اشباع نشده که به کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت کمک می کند. در حقیقت ، نشان داده شده است که جایگزینی کربوهیدرات ها با چربی های اشباع نشده باعث کاهش سطح قند خون و بهبود مقاومت به انسولین در طولانی مدت می شوند.

- کاهش وزن
کاهش کالری به کاهش وزن کمک می کند بنابراین رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. بسیاری از افراد وقتی سعی در کاهش وزن دارند از ورود چربی به بدن جلوگیری می کنند ، اما مصرف انواع مناسب چربی ها می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. اضافه کردن روغن بادام به رژیم غذایی می تواند به از دست دادن چربی کمک کند. در واقع یک رژیم غذایی حاوی چربیهای اشباع نشده و غیر اشباع نشده ، در مقایسه با رژیم کم چربی باعث کاهش بیشتر وزن بدن و چربی شکم می شود.

- مزایای روغن بادام در زیبایی
روغن بادام یک عنصر محبوب در محصولات زیبایی طبیعی است. این روغن خفیف و تسکین دهنده هم برای پوست و هم برای مو مفید است. زیرا تا حدودی دارای خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی بوده که هیدراته کردن پوست کمک کرده و همیشه آن را نرم و مرطوب نگه می دارد. این کیفیت روغن بادام را به عنوان یک انتخاب عالی برای حفظ پوست ، مو و پوست سر نرم و آبرسانی کرده است. اثرات مرطوب کننده روغن بادام ممکن است به ویژه برای افرادی که پوست خشک یا حساس دارند مفید باشد.
روغن بادام مملو از ویتامین E است که ممکن است به محافظت از پوست در برابر آفتاب و پیری زودرس کمک کند. هنگام استفاده روی پوست ، ویتامین E موجود در روغن بادام به محافظت از سلول ها در برابر آفتاب کمک می کند که این کار را با کاهش آسیب DNA و تغییرات شیمیایی و ساختاری در پوست که ناشی از اشعه خورشید است انجام می دهد. این امر باعث می شود استفاده از روغن بادام تصفیه نشده در مراقبت از پوست بیشتر دارای اهمیت باشد زیرا روغن تصفیه نشده از نظر ویتامین E غنی تر است.

- نحوه استفاده از روغن بادام
روغن بادام محصولی چند منظوره است که می تواند هم به عنوان یک ماده غذایی و هم برای مراقبت از پوست و مو به صورت طبیعی استفاده شود. از آنجا که روغن بادام یک روغن با طعم ملایم و مغذی است می توان از نوع تصفیه شده آن در پخت و پز استفاده کرد، زیرا علاوه بر تحمل درجه حرارت بالا می تواند ارزش غذایی آن را نیز حفظ کند.
روغن بادام تصفیه شده دارای دود بالاتر از 215 درجه سانتیگراد است که می تواند برای روش های پخت و پز مانند کباب کردن و تهیه سس استفاده شود. این ماده نسبت به نوع غیر تصفیه شده بسیار ارزانتر بوده و تحمل گرمای بیشتری دارد زیرا فرآیند پالایش بخش اعظم مواد مغذی موجود در روغن بادام تصفیه نشده را از بین می برد.
به هر ترتیب می توانید از روغن بادام به عنوان یک سس سالاد خوشمزه همراه با سرکه سیب و گیاهان خرد شده استفاده کنید. همچنین به عنوان یک طعم دهنده گوشت و مرغ را با آن مرینیت کنید. همچنین در هنگام طبخ ماکارونی مقداری روغن بادام را به آن اضافه کنید تا چربی های سالم به آن اضافه شود.

- زیبایی و روغن بادام
اگر به دنبال گزینه های طبیعی و غیر سمی به عنوان بخشی از روال زیبایی خود هستید روغن بادام را فراموش نکنید. روغن بادام نسبت به مرطوب کننده های ساخته شده تجاری ارزان تر است و هیچ یک از مواد مضر آنها را شامل نمی شود. علاوه بر این ، این محصول زیبایی چند منظوره است که می تواند در پوست و مو استفاده شود.
در واقع روغن بادام یک مرطوب کننده مناسب برای پوست های حساس است. که می توانید آن را روی نقاط خیلی خشک مانند آرنج ، پا و سایر مناطق که تمایل به خشک شدن دارند بمالید.
همچنین می توانید روغن بادام را با آووکادو پوره شده مخلوط کرده و یک ماسک مو آبرسان درست کرده و سپس آن را روی موهای مرطوب خود بمالید تا صاف و براق شود.