صفحه نخست    بلاگ    ۱۳۹۹/۲/۳۰

فلفل سیاه ادویه تند و پرخاصیت بر سلامتی

 بلاگ    ۱۳۹۹/۲/۳۰  چاپ
فلفل سیاه ادویه تند و پرخاصیت بر سلامتی
فلفل سیاه با نام علمی Piper nigrum از خانواده Piperaceae یکی از معروف ترین انواع ادویه در جهان می باشد که معمولا خشک شده و به عنوان ادویه و چاشنی در انواع غذاها استفاده می شود. فلفل سیاه بطور گسترده در جنوب هند و دیگر مناطق گرمسیری کشت می شود. ویتنام بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فلفل در جهان است که بیش از 40 درصد از فلفل جهان را تولید می کند.

- مواد مغذی
فلفل سیاه دارای یک ماده فعال به نام پیپرین می باشد که باعث طعم و عطر خاص فلفل می شود. پیپرین حاوی آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، کروم، ویتامین A، ویتامین C و سایر مواد مغذی است. پیپرین همچنین قابلیت جذب مواد مغذی مختلف همچون ویتامین‌های A و C، سلنیم، بتاکاروتن و … را افزایش می‌دهد. اسیدهای آمینه‌ موجود در پپرین باعث انتقال‌ در لایه‌ی پوششی روده و مهار آنزیم‌های مربوط به متابولیسم می شود. همچنین پیپرین از خروج مواد موجود در سلول‌ها جلوگیری کرده و از فعالیت‌های روده‌ را کاهش می دهد و در نتیجه‌ی باعث افزایش شکل فعال و قابل استفاده‌ی مواد مغذی در بدن می شود.

- بهترین زمان استفاده از فلفل سیاه
فلفل سیاه را می توان هم به صورت تازه، هم دانه و هم به صورت پودر شده در بیشتر ر غذا‌ها به عنوان یک ادویه خوش طعم استفاده کرد. بهترین زمان برای افزودن فلفل سیاه به غذا، در اواخر زمان پخت است. زیرا افزودن زودهنگام فلفل سیاه موجب تبخیر شدن روغن‌های فرار می‌شود و عطر و طعم آن را کاهش می‌دهد. اما استفاده از دانه‌های فلفل سیاه در غذاهایی که به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند مانند سوپ‌ها، خورش‌ها باعث خوش‌طعم و عطر شدن غذا می گردد.

- خواص فلفل سیاه
کاربرد فلفل سیاه تنها به عنوان چاشنی و ادویه در تند و خوش طعم کردن غذا نیست بلکه این ادویه پرسود خواص درمانی داشته که بسیاری از بیماری‌ها را درمان و برطرف کند.

1. سلامت دستگاه گوارش
فلفل سیاه با تحریک حس چشایی باعث افزایش ترشح اسید هیدروکلریک در معده می شود که کمبود آن منجر به بروز مشکلات گوارشی بیشتری نسبت به مقدار اضافی آن می شود. در واقع فلفل سیاه با تسهیل عملیات گوارش موجب تسکین مشکلات گوارشی همچون کولیک، نفخ، سوء‌هاضمه و یبوست می‌شود. علاوه بر این با خاصیت آنتی باکتریال خود در درمان بیماری‌های روده‌ای نیز موثر است.

2. کاهش وزن و تناسب اندام
همانطور که فلفل سیاه می‌تواند باعث افزایش اشتها شود به همان نسبت نیز می تواند در کاهش وزن موثر باشد. لایه‌ خارجی دانه‌ی فلفل سیاه حاوی فیتونوترینت‌هایی است که در شکستن سلول‌های چربی موثر هستند. پیپرین فلفل سیاه مانع از ذخیره‌ی چربی در بدن می شود که با افزایش سوخت‌وساز به سوزاندن کالری کمک می‌کند. فلفل سیاه همچنین باعث تعداد دفع ادرار و تعریق شده که به دفع سموم و مایعات اضافی از بدن منجر می شود.

3. جلوگیری از التهاب مفاصل
پیپرین موجود در فلفل سیاه ضد التهاب و ضد آرتریتی بوده که در درمان التهاب مفاصل موثر است. این ادویه تند به گردش خون کمک کرده و در نتیجه می‌تواند از دردهای مفصلی ناشی از گردش خون ضعیف می کاهد.

4. رفع گرفتگی بینی
فلفل سیاه به سبب خواص آنتی باکتریال خود در درمان سرفه و سرماخوردگی موثر بوده و با نرم کردن خط مانع از گرفتگی بینی می شود. برای اینکار می توانید نصف قاشق غذاخوری پودر فلفل سیاه را در یک لیوان آب ولرم بریزید و ۲ تا ۳ بار در روز آن را مصرف کنی. همچنین می‌توانید از بخور آب داغ همراه با کمی فلفل سیاه و روغن اکالیپتوس استفاده کنید. علاوه بر این ترکیب فلفل سیاه را با چند قطره روغن کنجد و استنشاق آن با تحریک‌تان به عطسه به پاکسازی سینوس‌‌ها کمک می کند.

5. درمان افسردگی
پیپرین علاوه بر خواص گفته شده باعث افزایش تولید سروتونین شده که مانند یک داروی ضدافسردگی طبیعی عمل می‌کند. در واقع سروتونین یک پیام‌رسان عصبی ضروری برای تنظیم حال روحی افراد است که کمبود آن از عوامل افسردگی است. پیپرین با افزایش مقادیر بتا-اندورفین در مغز به آرامش روانی فرد کمک می‌کند و در نتیجه به بهبود عملکرد شناختی مغز و بهبود حال روحی‌ فرد منجر می شود.

6. ضد سرطان
فلفل سیاه علاوه بر پپرین سرشار از آنتی‌اکسیدانی‌اش است که در مبارزه با سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ و سرطان سینه بسیار موثر است. در واقع فلفل سیاه با خواص خود مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. همچنین پلی‌فنل موجود در فلفل سیاه، از بدن در برابر علائم فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند.

7. ضد نفخ
فلفل سیاه با کاهش گاز معده می‌شود به جلوگیری از تشکیل آنها کمک کرده و یک داروی ضئ نفخ محسوب می شود. اگر دچار این مشکل هستید بهتر است به جای ادویه های تند از فلفل سیاه استفاده کنید. همچنین به‌منظور جلوگیری از سوء‌هاضمه و سنگینی معده، می‌توانید یک لیوان آب‌دوغ را با یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زیره سبز ترکیب و میل کنید. علاوه بر این برای کاهش دردهای ناشی از تجمع گازها می‌توانید روغن فلفل سیاه را با روغن حامل ترکیب کنید و شکم‌تان را با آن ماساژ بدهید.